Prowadzone treningi

TRENINGI INTERPERSONALNE
 
Trening funkcjonowania w codziennym życiu, w tym:
 
Trening umiejętności praktycznych
  • nabycie umiejętności posługiwania się sprzętem AGD i RTV
  • nauka prania w pralce i ręcznie
  • nauka szycia, prasowania
 
Trening czystości i porządku
  • nabycie umiejętności obsługi sprzętów np. odkurzacza
  • nauka zmywania naczyń
  • nauka zamiatania, czyszczenia urządzeń, wymiana ręczników, papieru toaletowego
  • nauka segregacji i wynoszenia śmieci
  • nabycie umiejętności doboru środków czystości do czyszczonej nawierzchni
  • nauka dbania o porządek w poszczególnych pomieszczeniach, pracowniach
  • kształtowanie umiejętności utrzymywania czystości i estetyki pracy
 
Trening kulinarny:
  • nauka prawidłowego posługiwania się sztućcami
  • trening kulturalnego zachowania się przy stole
  • umiejętność zachowania się w restauracji
  • nabycie umiejętności przygotowania napojów i posiłków
  • nabycie umiejętności planowania wartościowego  i dostosowanego do możliwości finansowych jadłospisu
  • nauka zasad prawidłowego odżywiania
  • nauka zmywania naczyń
  • nauka nakrywania i podawania do stołu
  • umiejętność wykonywania wstępnej obróbki produktów
  • dokonywanie potrzebnych zakupów

Trening w zakresie wyglądu zewnętrznego i higieny osobistej
  • kształtowanie estetyki wyglądu zewnętrznego
  • dokładność w czynnościach rozbierania i ubierania się
  • nabycie umiejętności doboru garderoby adekwatnego do pogody i okoliczności
  • nauka dbałości o czystość ubrania
  • nauka mycia poszczególnych części ciała
  • wyrobienie nawyku mycia rąk
  • wypracowanie nawyku samodzielnego dbania o higienę
  • nauka korzystania z pralki, żelaska

Trening gospodarowania własnymi środkami finansowymi;
  • nabycie umiejętności planowania wydatków
  • znajomość cen produktów wykorzystywanych w czynnościach życia codziennego –wyjścia do sklepu
  • nauka robienie listy zakupów
  • rozbudzenie potrzeby podniesienia poziomu życia
  • pomoc uczestnikowi w poznaniu zasad funkcjonowania instytucji finansowych na rynku oraz konsekwencji zaciągania zobowiązań
  • nauka znajomości pieniędzy
  • nauka odnajdywania poszczególnych produktów w sklepie
 
Trening techniczny
  • nauka korzystania z  narzędzi stolarskich
  • nauka wbijania gwoździ
  • nauka zmiany żarówki
  • nauka mycia okien
  • nauka wymiany zamków przy drzwiach
  • nauka tworzenia własnego warsztatu pracy

Trening umiejętności interpersonalnych i rozwiązywania problemów, w tym:
  • kształtowanie pozytywnych relacji uczestnika z osobami bliskimi, sąsiadami, z innymi osobami w czasie zakupów, w środkach komunikacji publicznej, w urzędach, w instytucjach kultury;
  • nabycie umiejętności rozwiązywania konfliktów oraz rozładowania napięcia
  • nabycie umiejętności adekwatnego spostrzegania problemu i stosowania konstruktywnych rozwiązań
  • ukazywanie pozytywnych aspektów poprawnej prezencji
  • niwelowanie zachowań biernych i braku inicjatywy
  • nabycie umiejętności pozytywnego myślenia
  • kształtowanie umiejętności spokojnego rozpatrywania problemu
  • rozwijanie umiejętności właściwego postrzegania i opisywania problemu
  • rozwijanie umiejętności pełnienia ról życiowych
  • doskonalenie umiejętności współpracy i współdziałania z innymi
  • rozwijanie umiejętności korzystania z różnych ofert wyspecjalizowanych instytucji publicznych, w tym usług medycznych
  • poszukiwanie możliwych rozwiązań i wprowadzanie ich w życie
  • wspomaganie i zachęcanie do wszystkich możliwych celowych działań związanych z kontaktem z drugą osobą
  • nawiązywanie i utrzymywanie kontaktów społecznych
  • kształtowanie umiejętności komunikowania się w grupie
  • rozwijanie aktywności i odpowiedzialności
  • pomoc w odnajdywaniu własnych zasobów i możliwości
  • kształtowanie zdolności interpersonalnych, które ułatwiają radzenie sobie z problemami życia codziennego

Trening umiejętności spędzania czasu wolnego, w tym: 
  • rozwijanie zainteresowań literaturą, audycjami radiowymi, telewizyjnymi, internetem,
  • udział w spotkaniach towarzyskich, kulturalnych, sportowych;
  • zajęcia wokalno – teatralne
  • zajęcia rozwijające ogólną wiedzę
  • stymulowanie rozwoju intelektualnego i osobowego  (gry logiczne, krzyżówki, quizy, kalambury)
  • trening twórczości
  • trening kreatywności
  • rozbudzenie zainteresowań uczestnika poprzez udział w poszczególnych zajęciach
  • spędzanie wolnego czasu w formach proponowanych przez szerokie środowisko
  • kształtowanie umiejętności organizacji czasu wolnego
  • kształtowanie umiejętności aktywnego spędzania czasu wolnego (zajęcia rekreacyjne, spacery, zabawy świetlicowe, gdy sportowe)
  • wycieczki turystyczne
  • prace ogrodowe
  • działalność artystyczna
 
Trening umiejętności społecznych. Przygotowanie do podjęcia pracy
  • ukazywanie wszystkich aspektów  podjęcia  zatrudnienia
  • nabycie umiejętności niezbędnych w pracy zawodowej
  • praca terapeutyczna w celu  ograniczenia objawów wytwórczych
  • nabycie umiejętności adaptacyjnych
  • poszerzenie wiadomości na temat aktualnego rynku pracy oraz dostępnych ofert
  • podnoszenie kwalifikacji poprzez udział w kursach i szkoleniach doskonalących
  • udział w innych formach postępowania przygotowujące do uczestniczenia w WTZ lub podjęcia zatrudniania ( w tym w warunkach pracy chronionej na przystosowanym stanowisku pracy itp.)
  • ergoterapia –prace na rzecz domu i otoczenia wykonywane w ramach poszczególnych pracowni
  • nabycie umiejętności tworzenia planów na przyszłość
  • opanowanie nawyków niezbędnych w pracy zawodowej (punktualność, systematyczność, odpowiedzialność)
  • nabycie umiejętności dopełniania formalności związanych z poszukiwaniem i podjęciem pracy zawodowej
 
Trening psychofizyczny
  • ćwiczenia ogólno usprawniające
  • ćwiczenia poprawiające szybkość, giętkość ruchów, wytrzymałość i koordynacje ruchów (ćwiczenia na materacach, przy stole do ćwiczeń manualnych, na rowerku, bieżni, atlasie, z piłkami, woreczkami, gry sportowe, ćwiczenia rytmiczne, taniec, spacery)
  • trening mimiczno ruchowy
  • poprawa kondycji fizycznej
  • udział w pogadankach profilaktycznych  dotyczących zdrowego trybu życia
  • zajęcia relaksacyjne
 
Trening uspołeczniania i grzeczności:
  • aktywizacja, motywowanie do samodzielnych pomysłów, ich realizacji
  • nauka samodzielności społecznej
  • nauka wypełniania ról społecznych
  • wypełnianie obowiązków podczas zajęć terapeutycznych
  • akcentowanie silnych stron uczestnika
  • nauka zachowania się w grupie
  • nauka używania zwrotów grzecznościowych
  • kształtowanie zachowań prospołecznych
 
Trening orientacyjny:
  • ustalanie bieżącej daty
  • rozróżnianie pory roku, pory dnia
  • odczytywanie godzin na zegarze
  • orientacja w terenie, kierunki świata
  • rozróżnianie lewej, prawej strony
 
Trening radzenia sobie w trudnych sytuacjach
  • umiejętność dostrzegania trudnych sytuacji
  • umiejętność przyjęcia trudnej sytuacji
  • umiejętność przyjmowania twórczej postawy
  • nauka stawiania hipotez i weryfikowania ich, analizowania, dokonywania syntezy
  • kształtowanie umiejętności korzystania ze zdobytej wcześniej wiedzy w nowej sytuacji
  • umiejętność sięgania do nowych źródeł informacji, celowo je gromadzić i przetwarzać
 
 Trening motywacyjno – aktywizacyjny
  • wykształcenie w uczestnikach poczucia własnej wartości poprzez akcentowanie silnych stron
  • wypracowanie umiejętności adekwatnej oceny własnych możliwości poprzez rozmowę, zachęcanie do działania
  • pokonywanie nieśmiałości motywowanie do wychodzenia z własnymi pomysłami i inicjatywami
  • pomoc we wprowadzeniu zmian we własnym życiu poprzez rozwijanie zainteresowań
  • pokazywanie mocnych stron uczestnika
 
Trening emocjonalny
  • uświadomienie znaczenia kontroli w wyrażaniu uczuć, kojarzenie uczuć z różnymi sytuacjami, rozpoznawanie ich i nazywanie.
  • kształtowanie umiejętności wyrażania uczuć własnych oraz rozpoznawania uczuć innych
  • kształtowanie umiejętności radzenia sobie z negatywnymi   uczuciami.
  • wzrost umiejętności wyrażania emocji po przez mimikę twarzy
  • wzrost umiejętności wyrażania emocji adekwatnie do sytuacji

 Trening podstawowych umiejętności prowadzenia rozmowy – komunikacyjny
  • kształtowanie umiejętności rozpoczynania rozmowy, podtrzymywanie rozmowy, kończenie rozmowy
  • nauka werbalnych i niewerbalnych sposobów komunikacji poprzez zwracanie na kontakt wzrokowy, wyraz twarzy, gestykulację, postawę ciała, głos
  • poszerzanie słownictwa
  • ćwiczenia wypowiadania trudnych słów
  • nauka rozmowy w grupie
  • nauka wypowiadania zwrotów grzecznościowych
  • ćwiczenie umiejętności wypowiadania myśli i formułowania wypowiedzi
Trening prozdrowotny
  • wzrost umiejętności w zakresie racjonalnego odżywiania się i określenia wskaźnika BMI, a także wiedzy dotyczącej podstawowych zasad prawidłowego spożywania posiłków
  • wzrost wiedzy dotyczącej aktywności fizycznej oraz korzyści wypływających  z uprawiania sportu
  • wzrost wiedzy dotyczącej różnorodnych form aktywności fizycznej
  • wzrost wiedzy dotyczącej  wpływu sportu na poszczególne układy w organizmie człowieka
  • wzrost umiejętności w zakresie wybierania produktów bogatych w witaminy, minerały i substancje odżywcze
 
 Trening manualny
  • ćwiczenia manualne odbywające się  w poszczególnych pracowniach
 
 Trening muzyczno – teatralny
  • tworzenie grupy teatralnej
  • tworzenie zespołu muzycznego
  • występy okolicznościowe
  • udział w festiwalach i przeglądach
  • kształtowanie umiejętności wyrażania uczuć pozytywnych i negatywnych
  • pokonywanie tremy, oswajanie z szeroką publicznością
  • kształtowanie umiejętności współpracy w grupie
  • gry na instrumentach
  • zajęcia rytmiczne, kształtowanie słuchu
 
Trening edukacyjno – wychowawczy
  • umiejętność planowania, organizowania i oceniania własnego uczenia się
  • ćwiczenia kształtujące poprawną pisownię, liczenie i czytanie:
  • ćwiczenia poprawiające percepcje wzrokową i słuchową
  • zajęcia informatyczne – nauka obsługi komputera
  • czytanie pracy, książek
  • kształtowanie umiejętności komunikowania się
  • wyjazdy, wycieczki
  • kształtowanie umiejętności orientacyjnych w przestrzeni i schemacie ciała
  • kształtowanie samodzielnego i twórczego zdobywania wiedzy
  • kształtowanie pożądanych cech osobowości, odpowiednich form zachowań
 
Trening kulturalno – turystyczny

  • kontakt z reprezentantami kultury lokalnej, twórcami i artystami
  • ludowymi i uczestnikami wydarzeń historycznych
  • branie udziału w imprezach kulturalnych
  • poznawanie dorobku historyczno – kulturowego zabytków architektury, miejsc pamięci
  • narodowej, parków narodowych i krajobrazowych.
  • kształtowanie osobowości przez dobra kultury
  • wykorzystywanie kontaktów ze sztuką w różnych oddziaływaniach wychowawczych oraz wspomaganie rozwoju człowieka.
  • przekazywanie wiedzy, rozwijanie umiejętności artystycznych oraz wdrażanie do aktywności twórczej
  • wdrażanie uczestników do określonego systemu moralnego, etycznego, do systemów wartości społecznie pożądanych
  • przekazywanie wiedzy na temat różnych wartości, przygotowanie do samodzielnego wyboru wartości oraz ukazywanie konsekwencji różnorodnych wyborów życiowych
  • wyposażenie uczestników w zasób podstawowej wiedzy o własnym regionie
 
Trening w załatwianiu spraw urzędowych
  • nauka wypełniania blankietów bankowych
  • nauka adresowania listów i wysyłania na poczcie
  • nauka wypełniania  dokumentów urzędowych i pisania pism (podań, oświadczeń)
  • nauka zachowania się w urzędach
 
w górę
Wszelkie prawa zastrzeżone © ŚDS Żegocina | 2004-2020