Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Zamknij

DWUDNIOWA WYCIECZKA DO KALWARII ZEBRZYDOWSKIEJ I WADOWIC

W dniach 10-11. października 2011 r. wybraliśmy się na dwudniową wycieczkę do Wadowic, Inwałdu i Kalwarii Zebrzydowskiej. Wyjazd poprzedziły przygotowania, sporządziliśmy listę rzeczy do spakowania, ćwiczenie umiejętności tej czynności. Już kilka dni przed wyjazdem na południowych zajęciach zaprezentowaliśmy plan wycieczki, opowiedzieliśmy kilka ciekawostek związanych z miejscami, które odwiedzimy.
    W pierwszy dzień udaliśmy się do Wadowic, rodzinnego miasta Błogosławionego Jana Pawła II. Tam czekała na nas pani przewodnik, która towarzyszyła nam podczas całej wizyty w tej miejscowości. W pierwszej kolejności poszliśmy pod pomnik Papieża oraz do Bazyliki Ofiarowania Najświętszej Marii Panny, które znajdują się w samym rynku miasta. Tam zobaczyliśmy chrzcielnice przy której był ochrzczony Karol Wojtyła, następnie byliśmy w kaplicy Matki Bożej Nieustającej Pomocy, Kaplicy poświęconej Błogosławionemu Papieżowi gdzie umieszczone są jego relikwie oraz Kaplicy Ukrzyżowania. Pani przewodnik wskazał nam miejsce domu rodzinnego Karola Wojtyły, które jest w tej chwili remontowane, oraz szkołę, do której uczęszczał. Kolejno wybraliśmy się do wadowickiego muzeum, gdzie zobaczyliśmy replikę domu rodzinnego, oglądaliśmy tam prezentacje jak będzie wyglądał po remoncie, zobaczyliśmy zdjęcia i eksponaty związane z Błogosławionym Janem Pawłem II. Potem byliśmy w tamtejszym muzeum miejskim, które gości wystawę multimedialną "Wadowice Karola Wojtyły". Wchodząc, już na schodach witał nas głos Papieża Jana Pawła II. W kolejnych salach przedstawione są pamiątki z okresu międzywojennego, z licznych głośników płyną słowa, a na ekranach prezentowane są obrazy. Oczywiście nie obyło się bez wizyty w kawiarni, gdzie zjedliśmy pyszne "papieskie" kremówki. Odwiedziliśmy również Klasztor Karmelitów Bosych, gdzie prócz Sanktuarium Św. Józefa zobaczyliśmy celę św. Rafała Kalinowskiego, założyciela klasztoru. Karol Wojtyła bardzo lubił chodzić do klasztoru "Na Górce". W 2004 r. Ojciec Święty Jan Paweł II przekazał dla św. Józefa swój pierścień. Pierścień ten został zamocowany na palcu św. Józefa i widnieje na obrazie w ołtarzu głównym, a kościół został podniesiony do rangi Sanktuarium. Następnym etapem wycieczki był wyjazd do "Parku miniatur" w Inwałdzie, gdzie w pierwszej kolejności zjedliśmy ciepły posiłek. Potem z panią przewodnik odbyliśmy podróż "dookoła świata", zobaczyliśmy słynne miejsca i budowle, zachwyceni byliśmy repliką rzymskiej Bazyliką św. Piotra. Zobaczyliśmy również Polskę w miniaturze. Końcowym etapem pierwszego dnia był dojazd do Kalwarii Zebrzydowskiej do Domu Pielgrzyma przy Sanktuarium Maryjno - Pasyjnym i klasztorze Bernardynów, gdzie mieliśmy zarezerwowany nocleg. Dzień zakończyliśmy kolacją i wspólnym śpiewem przy akompaniamencie gitary.
     Drugi dzień wycieczki rozpoczęliśmy od śniadania. Potem wraz panią przewodnik zwiedziliśmy Sanktuarium, która opowiedziała nie tylko jego historię, ale również wiele ciekawostek. Zobaczyliśmy m.in. makietę dróżek kalwaryjskich. Potem udaliśmy się na Mszę Świętą w Sanktuarium w Cudownej Kaplicy Matki Bożej Kalwaryjskiej. Mszę sprawował ksiądz Tomasz Szewczyk, nasz rodak, który towarzyszył nam podczas całej wycieczki. To było niezwykłe przeżycie dla nas wszystkich, uczestnicy bezpośrednio zaangażowali się w przygotowanie liturgii, czytali czytania, modlitwę wiernych, śpiewali pieśni. W czasie wolnym po Mszy świętej niektórzy wybrali się zobaczyć dróżki, inni zakupić pamiątki, a pozostali uczestniczyli w różańcu. Do domu wyruszyliśmy po obiedzie, późnym popołudniem.
    Taki wyjazd to doskonała forma spędzenia czasu, podczas której aktywnie wypoczywamy. Sprzyja rozwojowi obserwacji uważnego słuchania, dzięki czemu wiadomości trwale są zapamiętane, powodując niezapomniane wrażenia. Kształci samodzielność, samodyscyplinę, zaradność, umiejętność współpracy w grupie, pomoc drugiej osobie. Uczy praktycznych rzeczy takich jak zachowanie się w miejscu publicznym oraz zasad poruszania się jako pieszy. Wiadomości, które są przekazywane w czasie wycieczki, możemy oprzeć o możliwość bezpośredniego zobaczenia danego miejsca, rzeczy, co wzbudza zainteresowanie i umożliwia większą koncentrację uwagi. Wycieczka miała nie tylko walory edukacyjne, ale również znaczenie duchowe, odwiedziliśmy miejsca do których pielgrzymują ludzie z całej Polski.